به شش دلیل دعاهایمان مستجاب نمیشود
1-خداراشناختیم تابع نبودیم 2-قرآن رامیخوانیم عمل نمیکنیم 3-ادعای دوستی بابیامبرداریم ولی بافرزندش دشمنیم 4-ادعامیکنیم باشیطان مخالفیم ولی اطاعتش م مرگ نداریم براییکنیم5-به عیب دیگران مشغول وازعیب خودغافلیم 6-همه اقرارمیکنیم آخرامرمان مرگ است ولی آمادگی برای مرگ نداریم...
روایت شده است که حضرت خاتم الانبیاء (ص ) در خانه عایشه بود، حسین علیه السلام آمد، عایشه خواست مانع شود، رسول خدا(ص ) جریان آتیه حسین علیه السلام و مقامات او و زائرش را ذکر مى فرماید: که حسین علیه السلام در زمین کربلا کشته و مدفون مى گردد، هرکس او را زیارت کند ثواب یک حجّ و یک عمره من به او داده مى شود، عایشه تعجّب کرد و گفت : ثواب حجّ و عمره شما!
فرمود: بلى ثواب دو حجّ و دو عمره من .
باز عایشه تعجّب کرد! و رسول خدا(ص ) فرمود ثواب سه حجّ و سه عمره من .
همینطور زیاد فرمود، که در روایت چنین است ثواب نود حجّ و نود عمره رسول خدا (ص ) براى زائر قبر حسین علیه السلام است .
البته از این حجّ و عمره تا نود با اعتبار حال و معرفت و محبّت زائر قبر حسین علیه السلام است ، با چه علاقه اى رو به قبر حسین علیه السلام رفته است .
و نیز فرمودند چنین ثوابهاى عظیمى که براى زیارت کننده قبر حسین علیه السلام است موجب دلشادى من گردید. (1)
جوار امام حسین علیه السلام بهتر از بهشت زیارت کربلا معادل ثواب احیای هزار شب قدر امام صادق علیه السلام مى فرماید: که هر کس یک روز در خدمت حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام به سر برد ( یعنى در تربت کربلا، جایى که خون ابا عبداللّه الحسین علیه السلام و یاران و فرزندانش ظلما ریخته شد) در نامه اعمال او ثواب احیاء هزار شب قدر نوشته مى شود.(2) مباهات خدا بر زائر کربلا
اگر کسى از گناهان مى ترسد و نمى داند که آیا توبه اش پذیرفته شده است یا خیر؟ رسول خدا (ص ) وعده فرموده است که زوّار قبر حسین علیه السلام و عزادارانش را تنها نگذارد، در وحشتها و ظلمتها از آنان فریاد رسى بفرماید.
در صحراى محشر که هر کس سر گرم خودش مى باشد عدّه اى در جوار امام حسین علیه السلام زیر سایه عرش رحمتند، به قدرى از مجالست با امام حسین علیه السلام مأ نوسند و لذّت میبرند که وقتى حوریان از بهشت برایشان پیغام مى فرستند که ما منتظر شمائیم ، چرا نمى آئید پاسخ مى دهند ما لذّت مجلس امام حسین علیه السلام را به مصاحبت با شما ترجیح میدهیم .
راستى که جاى امیدوارى است بقول شیخ شوشترى اگر مقام ما به حدّى نرسیده باشد که در اوّل محشر نزد امام حسین (ع ) زیر سایه عرش باشیم امیدواریم که در چاله و ظلمتکده جهنّم هم نباشیم پیغمبر ما نجات دهد.
از ذریح محاربى منقول است که گفت : به حضرت امام جعفر صادق (ع ) شکایت کردم آنچه به من مى رسد از قوم و فرزندان من هر گاه به ایشان نقل مى کنیم ثواب زیارت قبر حضرت امام حسین (ع ) را تکذیب من مى کنند و مى گویند:
تو دروغ مى بندى بر امام جعفر (ع ) حضرت فرمود: اى ذریح ! بگذار مردم را که به هر جا که خواهند بروند.
سوال: برای آموزش دانشجویان پزشکی که برای فراگیری دروس و گرفتن تخصص داشتن درس تشریح ضرورت دارد، آیا تشریح جنازه مسلمان جایز است؟
امام خمینی(ره):
اگر توقف داشته باشد حفظ جان مسلمانی یا عده ای از مسلمانان بر تشریح و امکان نداشته باشد تشریح غیر مسلمان جایز است تشریح مسلمان، و اما برای یاد گرفتن بدون آن که زندگی مسلمان موقوف بر آن باشد، جایز نیست.
کالبد شکافی بدن مسلمان جایز نیست مگر در صورتی که واجب اهمی در بین باشد.
(تحریرالوسیله، نشر دارالعلم ج2، ص 624، م 3
توضیح المسائل، ص 411 م 2880
استفتائات، ج2، ص 42 س 115)
آیة الله بهجت(ره):
اگر ضرورت لازم المراعاتی باشد و از جسد غیر محترم ممکن نشود با مراعات وظائف شرعیّه دیگر از قبیل لمس و نظر والحاق به بدن پس از رفع ضرورت مانع ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله تبریزی(ره):
تشریح جسد مسلمان جایز نیست. والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
اگر نجات نفس محترمی یا کشف مطالب تازه علم پزشکی که مورد نیاز جامعه است و یا دستیابی به اطلاعاتی راجع به بیماری که زندگی مردم را تهدید می کند منوط به آن باشد تشریح جسد میت اشکال ندارد، ولی واجب است تا حد امکان از جسد میت مسلمان استفاده نشود.
(اجویة الاستفتائات، بین المللی الهدی، 1384، ص 306 س 1281)
آیة الله خویی(ره):
جایز نیست بدن مرده مسلمان را تشریح کردن و اگر زنده ماندن یک مسلمانی متوقف شود به تشریح بدن مرده مسلمانی و تشریح بدن غیر مسلمان و یا مشکوک الاسلام ممکن نباشد و راه دیگری برای زنده نگه داشتن آن مرد مسلمان نباشد تشریح مسلمان جایز است.
(توضیح المسائل، ص 560 م36 و 38)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
کالبد شکافی مسلمان برای آموزش و غیره جایز نیست مگر اینکه حفظ جان مسلمانی هر چند در آینده بر آن متوقف باشد.
(توضیح المسائل، 1423 ص 606، م 57)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
آیت الله العظمی تبریزی قدس سره
پیوند زدن و کالبد شکافی سؤال 2083 ـ حکم کالبد شکافی چیست ؟و اگر میت غیر مسلمانی یافت نشود ، چه باید کرد ؟ پاسخ: بسمه تعالی کـالـبـد شکافی میت غیر مسلمان مانعی ندارد .و کالبد شکافی میت مسلمان جایز نیست .و اگر مـیـت غـیر مسلمان پیدا نشود ،بنابر احتیاط کالبد شکافی میت مسلمان جایز نیست .و بایدکالبد شکافی را تاءخیر بیندازند تا جسد غیر مسلمان پیدا شود ،واللّه العالم . سؤال 2084 ـ اگر کالبد شکافی جایز باشد ، نگاه کردن به عورت و دست زدن آن را بفرمایید ؟ پاسخ: بسمه تعالی در کـالـبـد شکافی جسد غیر مسلمان ـ که جایز است ـ نظر مماثل به مماثل بدون التذاذ ، حتی به عـورتـین میت و لمس آن بادستکش مانعی ندارد .و چنانچه به هنگام کالبد شکافی بدن میتی که هنوز غسل داده نشده ، ولو میت کافر باشد بدون دستکش و مثل آن مس شود غسل مس میت لازم می شود ، واللّه العالم . سؤال 2085 ـ ایا کالبد شکافی برای آموزش یا کشف جرایم ، جایزاست ؟ پاسخ: بسمه تعالی در مـواردی کـه احـتـیاج به تشریج و کالبد شکافی باشد ، بایدجسد غیر مسلمان را تهیه و تشریح کنند و تشریح جسدمسلمان جایز نیست ، واللّه العالم . سؤال 2086 ـ تـشریح میت مسلمان ، چگونه است ؟و در صورت واجب شدن ، دیه آن را باید به چه کسی بپردازد ؟ پاسخ: بسمه تعالی تـشـریـح جـسـد مـسلمان جایز نیست .و در صورت تشریح ، دیه قطع کردن اعضای میت را باید بپردازد .و دیه مزبور در خیرات برای میت صرف می شود ، واللّه العالم . سؤال 2087 ـ آیـا پـیوند اعضای مرده کفار به مسلمان جایز است ؟و این حکم در مورد اهل کتاب چگونه است ؟ پاسخ: بسمه تعالی در صورتی که جزء باطنی مسلمان شود مانند کلیه ، مانعی ندارد ، واللّه العالم . سؤال 2088 ـ آیا پیوند اعضای حیوانات به انسان جایز است ؟ پاسخ: بسمه تعالی در صورتی که جزء باطنی مسلمان شود ، مانعی ندارد ، واللّه العالم . سؤال 2089 ـ پیوند اعضای مرده مسلمان به بدن بیمار جایز است یاباید با اجازه ورثه باشد ؟ پاسخ: بسمه تعالی بنابر احتیاط ، ولو با اجازه ورثه ، جایز نیست ، واللّه العالم .