اسفندیار زارع سنگدهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسفندیار زارع سنگدهی
اللهم عجل لولیک الفرج
نوشته شده در تاریخ شنبه 91 آذر 25 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر

معیارانتخاب همسردرنزدمردم معمولاچندچیزاست:ثروت،زیبایی،حسب ونسب.

ولی درحدیث میخوانیم(علیک بذات الدین)تودرانتخاب همسر،محورراعقیده وتفکروبینش اوقرارده.درحدیث دیگرمیخوانیم:چه بسازیبایی که سبب هلاکت وثروت که سبب طغیان باشد.

رسول خدا(ص)فرمود:هرگاه کسی به خواستگاری دختر شماآمدکه دین وامانت داری اوراپسندیدید،جواب ردندهیدوگرنه به

فتنه وفسادبزرگی مبتلا میشوید.

امام حسن(ع)به کسی که برای ازدواج دخترش مشورت میکرد فرمود:

دامادباتقواانتخاب کن که اگردخترت رادوست داشته باشدگرامیش میداردواگردوستش نداشته باشد،به خاطر تقوایی که دارد به اوظلم نمیکند.

درروایات میخوانیم:به افرادی که اهل مشروبات الکلی هستندوافرادبداخلاق وکسانی که خط فکری سالمی ندارندوآنان که درخانوادهای فاسد رشدکرده اند،دختر ندهید.

ناگفته نماندکه ازدواج دو نوع است :دائم وموقت که برای هردودرقرآن وروایات اسلامی توصیه هاودستورات خاصی داریم.

متاسفانه ازدواج دائم،بخاطربرخی آداب ورسوم بی منطق وبهانه گیری بعضی بستگان وتوقعات خانواده عروس وداماد

وآرزوهای دورودراز،به صورت یک معماوگردنه صعب العبوردرآمده است وازدواج موقت نیز آن گونه زشت وناپسند

شمرده شده که فحشا جای آن راگرفته است

 

 




نوشته شده در تاریخ شنبه 91 آذر 25 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

دراربعین وعددچهل اسراری نهفته است،این عدد،درفرهنگ ادیان وروایات اسلامی جایگاه خاصی دارد:

درزمان حضرت نوح (ع)برای عذاب کفار،چهل روزباران بارید.

چهل سال قوم حضرت موسی دربیابان سرگردان بودند.

پیامبر (ص)چهل رور از خدیجه جداشد واعتکاف کردتاغذای آسمانی نازل شد ومقدمه تولد حضرت زهرا(س) فراهم گردید.

رسول خدا درچهل سالگی مبعوث شد.

انسان تا چهل سالگی زمینه کمال روحی ومعنوی دارد،اماپس ازآن دشوارمیشود.

چهل روزعمل خالصانه،عامل جاری شدن حکمت ازقلب به زبان است.

چهل روزپذیرفته نشدن اعمال ازجمله نماز،پیامدبعضی گناهان است.




نوشته شده در تاریخ شنبه 91 آذر 25 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

فال بد یکی ازخرافاتی است که درقدیم بوده وامروزه نیز درشرق وغرب عالم وجودداردوهرمنطقه وقومی به چیزی فال بد میزنند.

اسلام آن را شرک دانسته وباجمله (الطیره شرک)برآ ن خط بطلان کشیده وراه جبران آنراتوکل برخداوند دانسته است(کفاره الطیره التوکل)کافی،ج 8،ص198




نوشته شده در تاریخ شنبه 91 آذر 25 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

پیامبر اکرم(ص)

ان العین حق وانها تدخل الجمل و الثورالتنور

چشم زخم حق است وبه قدری کارساز است که شتر وگاو را داخل تنور میکند.         (بحار- ج 63- ص 17)    

                                                                                           

چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد.گاهی دوست از دوست خودش بخاطر داشتن کمالی تعجب میکند ولذا در حدیث داریم که اگر از دوست خود چیزی دیدید که تعجب کردید خدا را یاد کنید تا بلای چشم زخم دفع شود وچه بسیارندکسانی که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان دادند.

                                                       (بحار-ج 95- ص 127)

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 آذر 21 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

بنام آنکه جان رافکرت آموخت

نظام آفرینش براساس زوجیت است:

الف)زوجیت درنباتات (وانبت من کل زوج بهیج)

ب)زوجیت درحیوانات(ومن الانعام ازواجا)

ج)زوجیت درانسان (خلق لکم من انفسکم ازواجا)

د)زوجیت درهمه چیز(ومن کل شی ءخلقنا زوجین)




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 آذر 21 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

گاهی خداوندکارهای بزرگ راباوسیله های کوچک انجام میدهدمثلا:

سرنگونی سپاه ابرهه راباپرندگان ابابیل

آموزش دفن مییت راباکلاغ

اثبات پاکی مریم باسخن گفتن نوزاد

پاکی یوسف راباپاره شدن پیراهن ازپشت

ایمان آوردن یک کشورراباسفرهدهد

وکشف اصحاب کهف رابانمونه پول تحقق بخشیده است




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 آذر 21 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

بانام ویاد حضرت حق

مردم دربرابر مشکلات ومصائب چنددسته اند:

الف)گروهی ناشکیبایی وجیغ ودادمیکنند(اذامسه الشر جزوعا)

ب)گروهی بردباری وصبر میکنند(وبشرالصابرین)

ج)گروهی علاوه برصبرشکدگذارند.درسجده پایان زیارت عاشورامیخوانیم (حمدالشاکرین لک علی مصابهم)

این برخوردهانشانه معرفت هرکس نسبت به فلسفه مصائب وسختیهاست.همانگونه که کودک ازخوردن  پیازتندبی تابی میکندونوجوان تحمل میکندولی بزرگسال پول میدهدتاپیازخریده وبخورد




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 آذر 21 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

باسلام

یکی از شرایط واصول رهبری ومدیریت سعه صدراست .حضرت سلیمان کلام (لایشعرون )راازمورچه شنیدولی به آن توجه نکردولبخند زد (فتبسم)

2-خداوند سلیمان راباآن مقام وسلطنتش گرفتارحرف مورچه میکندتا بدینوسیله دردروجود اوتعادل رابرقرارکند

3-سلیمان سخنان مورچه رافهمیدوبه زیر دستان خود توجه کرد(من قولها)

4-کاروتلاش به شرطی نیک است که خداپسند باشد(صالحا ترضاه)

5-تکروی ممنوع (وادخلنی برحمتک فی عبادک الصالحین)

6-توفیق شکرگذاری راازخدابخواهیم(رب اوزعنی ان اشکر)

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 آذر 20 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

 

با  توجه  به  آن  چه  که  در  فرهنگ  غنی  ایرانی  آمده  امروز نیاز مند آن هستیم که مشکلات فرهنگی فرد را نیز ریشه یابی کرده و به درستی و به دور از هر گونه تعصب ملی آنها را شنا سایی و در جهت بر طرف کردن آن گام برداریم این اثر شاید در دید نخست برای خواننده ای که عشق به سرزمین و فرهنگ ما دارد کمی نا خوشایند باشد ولی اگر با خرد و اندیشه ای درست به آن بنگریم خواهیم دید که نه تنها در جهت نفی فرهنگ غنی ایرانی نبوده بلکه در جهت هر چه با شکوه تر شدن این فرهنگ و تمدن فراگیر میتواند باشد .رشد و نمو جهانی شدن هر فرهنگی از یک سو نیازمند به شناسایی نقاط ضعف آن فرهنگ و تلاش به برطرف کردن آن دارد 2- و از سویی محدود به یک مرز جغرافیایی نبودن انتشار فرهنگ به کشورهای جهان

متاسفانه مورد نخست که برطرف کردن نقاط ضعف فرهنگ ایرانی است هنوز اقدامی جدی برای برطرف کردنش صورت نگرفته است ولی مورد دوم که محدود به مرزهای جغرافیایی نبودن است مشکلی بسیار درست و منطقی در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است به عنوان مثال:اندیشه سعدی که امروزه همچون ستاره ای بر سر درب سازمان ملل می درخشد: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند... اندیشه های تعامل بین ادیان که توسط مولا نا جلال الدین بلخی در 800 سال پیش بیان شد در سال 2007 به عنوان مهمترین نیاز جهان امروز شناخته شد.

اندیشه های فراگیر زرتشت : کردار نیک گفتار نیک پندار نیک

اندیشه انسان دوستانه و بزرگ منشانه فردوسی بزرگ در شاهنامه که به عنوان یکی از نشر کتاب برتر ادبی جهان شناخته شده است.

و یا شخصیت های همچون بو علی سینا،خیام،ابوریحان،و .... که تاثیر شگرف در دانش تمدن و فرهنگ جهانی داشتند نشان از عدم نژاد پرستی ایرنیان و همچون نشان از اندیشه جهانی ایرانیان دارد که در فراتر از مرزهای ایران زمین سیر می کندو می تواند جهانی را با اندیشه هزاران سال تمدن خود سیراب کنند با توجهبه این نقاط قوت بی دلیل فرهنگ ایرانی. شایسته نیست که همچنان نقاط ضعف خود را حفظ کنیم و به نسل های بعد از خود نیز منتقل کنیم پس شایسته است هر انسان ایرانی خردمندی که به خرد و اندیشه نیک باور دارد در این جنبش بزرگ دست به اقدامی سازنده زده تا همگی دست در دست هم کشوری سر بلند و سر افراز و افتخار آفرین بسازیم.

برخی از عوامل ضعف در فرهنگ ایرانی را می توان به شرح زیر تجزیه و تحلیل کرد که البته این موارد شامل عموم مردم نیک سرشت و سر بلند ایرانی نمی شود.

1- تملق و چاپلوسی و بت ساختن از انسان ها

2- ضعف در مطالعه و عدم شناخت از تاریخ :فرهنگ کتاب خوانی در ایران امروز بسیار پایین ار از شان ملتها است که یکی از تاثیرگذارترین ملتهای جهان نبوده است.

حافظ:ای دل مباش یکدم خالی ز عشق و مستی   وان گه برو که رستی از نیستی و هستی

گر جان به تن بینی مشغول کار او شد   هر قبله ای که بینی بهتر ز خود پرستی

 

 




نوشته شده در تاریخ شنبه 91 آذر 18 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

الف- اساتید و دانشجویان در صورتی که با قصد اقامت 10 روز یا بیشتر در محل درس و تدریس یا خوابگاه می مانند:

مراجع محترم تقلید: برای اینگونه افراد نماز تمام و روزه صحیح است.

ملاحضه:در صورتی که تصمیم جدی بر ماندن 10 روز گرفته باشند و حد اقل بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی به دلیلی تصمیم برگشت به وطن یا مسافرت دیگر داشته باشند نماز و روضه آنها تا زمانی که در محل اقامت هستند کامل خواهد بود.

ب – اساتید و دانشجویان در صورتی که کمتر از 10 روز در محل درس و تدریس یا خوابگاه می مانند:

امام خمینی (ره): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست(مقلدان ایشان باید با توجه به فتوای مرجع تقلید زنده خود در مساله بقاء بر میت ،عمل کنند)

آیت الله خامنه ای:

اساتید و دانشجویان بورسیه و مامور به تحصیل که دارای حقوق دریافتی می باشند اگر درکمتر از ده روز حداقل یک با ر بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند ، نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزشان صحیح است.اما سایر دانشجویان که در شهر دیگری تحتصیل می کنند بنا بر احتیاط واجب نماز را جمع (هم تمام و هم شکسته ) بخوانند البته در این احتیاط واجب دانشجویان می توانند به فتوای مجتهد دیگر که دارای شرایط رجوع است و نماز را کامل و روزه را صحیح می دانند عمل نمایند.

آیات عظام بهجت(ره)،صافی(ره)و نوری:اساتید و دانشجویان اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت تا مدتی ادامه داشته باشد (حد اقل حدود سه ماه ) کثیرالسفر حصوب می شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.

آیت الله مکارم:

1-      کسانی که حداقل سه روز در هفته در رفت و گامد باشند و این برنامه حداقل دو ماه ادامه می یابد و یا شنبه به محل تحصیل و تدریس بروند و پنج شنبه برگردند و این برنامه حداقل 45 روز ادامه داشته باشد کثیر السفر محصوب می شوند و نمازشان در محل تحصیل  و بین راه تمام و روزه شان صحیح است.

2-      کسانی که دو سال یا بیشتر و هر سال حدود سه چهار ماه (اگر چه به طور پراکنده )در محل  تحصیل یا تدریس و خوابگاه اقامت داشته باشند آنجا در حکم وطن آنهاست و تا ادامه این وضعیت همواره نمازشان کامل و روزه شان صحیح است.(در بین راه نمازشان شکسته است)


ادامه مطلب...


مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.