احکام نماز و روزه اساتید و دانشجویان - اسفندیار زارع سنگدهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسفندیار زارع سنگدهی
اللهم عجل لولیک الفرج
نوشته شده در تاریخ شنبه 91 آذر 18 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر بدهید

الف- اساتید و دانشجویان در صورتی که با قصد اقامت 10 روز یا بیشتر در محل درس و تدریس یا خوابگاه می مانند:

مراجع محترم تقلید: برای اینگونه افراد نماز تمام و روزه صحیح است.

ملاحضه:در صورتی که تصمیم جدی بر ماندن 10 روز گرفته باشند و حد اقل بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی به دلیلی تصمیم برگشت به وطن یا مسافرت دیگر داشته باشند نماز و روضه آنها تا زمانی که در محل اقامت هستند کامل خواهد بود.

ب – اساتید و دانشجویان در صورتی که کمتر از 10 روز در محل درس و تدریس یا خوابگاه می مانند:

امام خمینی (ره): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست(مقلدان ایشان باید با توجه به فتوای مرجع تقلید زنده خود در مساله بقاء بر میت ،عمل کنند)

آیت الله خامنه ای:

اساتید و دانشجویان بورسیه و مامور به تحصیل که دارای حقوق دریافتی می باشند اگر درکمتر از ده روز حداقل یک با ر بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند ، نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزشان صحیح است.اما سایر دانشجویان که در شهر دیگری تحتصیل می کنند بنا بر احتیاط واجب نماز را جمع (هم تمام و هم شکسته ) بخوانند البته در این احتیاط واجب دانشجویان می توانند به فتوای مجتهد دیگر که دارای شرایط رجوع است و نماز را کامل و روزه را صحیح می دانند عمل نمایند.

آیات عظام بهجت(ره)،صافی(ره)و نوری:اساتید و دانشجویان اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت تا مدتی ادامه داشته باشد (حد اقل حدود سه ماه ) کثیرالسفر حصوب می شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.

آیت الله مکارم:

1-      کسانی که حداقل سه روز در هفته در رفت و گامد باشند و این برنامه حداقل دو ماه ادامه می یابد و یا شنبه به محل تحصیل و تدریس بروند و پنج شنبه برگردند و این برنامه حداقل 45 روز ادامه داشته باشد کثیر السفر محصوب می شوند و نمازشان در محل تحصیل  و بین راه تمام و روزه شان صحیح است.

2-      کسانی که دو سال یا بیشتر و هر سال حدود سه چهار ماه (اگر چه به طور پراکنده )در محل  تحصیل یا تدریس و خوابگاه اقامت داشته باشند آنجا در حکم وطن آنهاست و تا ادامه این وضعیت همواره نمازشان کامل و روزه شان صحیح است.(در بین راه نمازشان شکسته است)


آیت الله سیستانی:

1-      کسانی که حداقل سه روز در هفته و یا ده روز در ماه (اگر چه به طور پراکنده)در رفت و آمد باشند و این برنامه برای مدتی (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلی ادامه یابد کثر السفر محسوب می شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است.

2-      کسانی که سه سال یا بیشتر و هر سال حداقل 15 روز در ماه و یا 6 ماه در سال (اگر چه به طور پراکنده)در محل تحصیل و خوابگاه اقامت داشته باشند آنجا در حکم وطن آنهاست و تا ادامه این وضعیت همواره در محل تحصیل نمازشان کامل و روزه شان صحیح است.(در بین راه نماز شکسته است)

توجه 1

احکام شروع سفر تحصیلی اساتید و دانشجویان

1/1. آیت الله خامنه ای:اساتید و دانشجویان بورسیه و مامور که حقوق دریافتی دارند در سفر اول و دوم نماشان شکسته است و نباید روزه بگیرند و از سفر سوم نمازشان کامل و روزه شان صحیح است.(دیگر دانشجویان در صورت رجوع به مرجع دیگر بنابر فتوای مرجع انتخابی عمل نمایند)

1/2. آیات عظام صافی ،فاضل(ره) و نوری: در سفر اول نمازشان شکسته است و نباید روزه بگیند  از سفر دوم نمازشان کامل و روزه شان صحیح است.

1/3. آیت الله بهجت (ره):اگر فاصله محل تحصیل بیش از 45 کیلومتر باشد از همان سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است.

1/4. آیت الله مکارم:سه یا چهار روز سفر اول را احتیا کنند یعنی نماز را هم کامل و هم شکسته بخوانند و روزه را بگیرند و بعد هم قضا کنند.ولی در روزهای بعد نمازشان کامل و روزه شان صحیح است یا در سفر اول قصد اقامت ده روز کنند(مقلدین ایشان در این احتیاط می توانند به مرجع دیگری رجوع کنند)

1/5. آیت الله سیستانی:دو هفته اول شروع سفر احتیاط کنند(مقلدین ایشان در این احتیاط می توانند به مرجع دیگری رجوع کنند)

توجه2

احکام شروع سفر بعد از اقامت ده روز در وطن

2/1. مراجع معظم (به جز آیات عظام بهجت (ره) و سیستانی ):کسانی که کثیر السفر باشند و در زمان تعطیلات بیش از ده روز در وزن بمانند در اولین سفر بعد از اقامت در وزی نمازشان شکسته است و روزه نمی توانند بگیرند ولی در رفت و آمدهای بعدی کم تر از ده روز نمازشان کامل  و روزه صحیح است.

2/2. آیت الله بهجت(رع):اگر فاصله محل تحصیل بیش از 45 کیلومتر باشد از همان سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است.

2/3. آیت الله سیستانی:همیشه نماز کامل و روزه صحیح است،مگر اینکه سه ماه پی درپی در وزن اقامت داشته باشد که در این صورت در هفته اول شروع سفر باید احتیاط شود(مقلدین ایشان در این احتیاط می توانند به مرجع دیگری رجوع کنند)




مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.