احکام تشریح و کالبد شکافی(1) آیت الله العظمی نوری - اسفندیار زارع سنگدهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسفندیار زارع سنگدهی
اللهم عجل لولیک الفرج
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 آذر 13 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر
آیت الله العظمی نوری مدظله
 
تشریح و کالبد شکافی
 
 
سؤال 974 : آیا کالبد شکافی میت مسلمان یا غیر مسلمان جائز است یا خیر ؟ اگر کالبد شکافی جهت تعلیم برای نجات جان دیگران باشد حکم مسأله را بیان فرمایید ؟
 
پاسخ: در صورتی که حفظ و نجات جان مسلمانان بر آن متوقف باشد و افرادی به این موضوع نه برای تامین اغراض مادی اقدام می کنند لازم است اگر ممکن است این عمل را در اجساد کافر حربی و اگر ممکن نشد در کافر ذمی و اگر ممکن نشد در اجساد مسلمین انجام دهند و لازم است به مقدار لازم اکتفاء بکنند و از اهانت به بدن مسلمانان اجتناب شود و احترام آن و سایر اموری که مربوط به بدن مسلمان هست را در نظر بگیرند در کشف جرایم نیز اگر موضوع مهم است و به آن متوقف است جایز است .
 
 سؤال 975 : اگر شخصی وصیت کند که بعد از مرگش جنازه او را جهت تعلیم به دانشکده پزشکی هبه نمایند آیا وصیت او صحیح است ؟ در صورت صحیح بودن وصیت ، آیا دیه به خاطر کالبد شکافی در اینجا تعلق می گیرد یا خیر ؟
 
پاسخ: اگر خود در حال حیات وصیت کرده باشد بعید نیست که دیه ساقط شود ولی اگر وصیت نکرده است جایز نیست و اگر این کار را انجام دادند دیه ثابت است و هر آسیبی که به بدن میت وارد می شود موجب دیه می گردد و باید دیه را در راه خدا صرف نمایند و ثواب آن به میت می رسد و در عین حال احترام بدن میت مسلمان باید در نظر گرفته شود.
 
سؤال 976 : اگر شخصو وصیت نکند اما وارث یا اولیای میت بخواهند جنازه میت مسلمان را به دانشکده پزشکی جهت تعلیم علم طب هدیه نمایند آیا صحیح است ؟ اگر جنازه را بفروشند آیا جایز است ؟ آیا ولی فقیه یا حاکم شرع بدون رضایت صاحب میت می تواند چنین اجازه ای دهد ؟
 
پاسخ: اذن قبلی و وصیت میت لازم است و اگر آن انجام نشده با نظر و اجازه فقیه جامع الشرائط جایز است ، دلیلی بر ولایت اولیاء و اقربای میت در این قبیل امور نداریم .
 
سؤال 977 : همانگونه که مشتحضرید یکی از وظایف پزشکی قانونی تشخیص و تعیین علت تامه مرگ متوفایی می باشد که بنا به دلایلی از جمله بیم وقوع و یا وقوع جنایت برای محاکم قضایی باید علت تامه مرگ آنان روشن گردد و در اکثر موارد تشخیص و تعیین دقیق علت فوت فقط با کالبد گشایی مقدور می باشد و با این اقدام است که خیلی از جنایات به وقوع پیوسته کشف کردیده و از پایمال شدن خون به ناحق ریخته مقتولین جلوگیری به عمل آید ، حال با عنایت به مطالب فوق ، استدعا دارد که نظر مبارک خویش را در خصوص مسائل زیر مرقوم فرمایید :
1 ـ با توجه به اینکه انجام عمل کالبد شکافی راهی است برای کشف حقیقت و احقاق حق اولیاء دم آیا انجام این عمل شرعا جایز است یا خیر ؟
 
پاسخ: در مواردی که در فوق مرقوم گردیده است ، با رعایت احترام میت مسلمان لازم است که انجام بگیرد .
2  به فرض جایز بودن آیا رضایت اولیاء دم برای انجام عمل کالبد گشایی شرعا لازم است یا خیر ؟ و اگر لازم است در صورتی که بعضی از اولیاء دم راضی و بعضی ناراضی باشند شرعا چه حکمی دارد ؟
 
پاسخ: رضایت و اذن آنها لازم است و در صورت اختلاف ، نظر حاکم شرع متبع است .
 
سؤال 978 : آیا برای انجام عمل کالبد گشایی تشخیص پزشکی قانونی می تواند جواز شرعی باشد یا علاوه بر آن در خواست مقام قضایی نیز در این خصوص لازم است ؟
 
پاسخ: معیار ضوابط حکومت اسلامی است که با سلسله مراتب به ولی فقیه منتهی می شود .
 
سؤال 979 : با فرض شرط بودن رضایت اولیاء دم در جواز شرعی انجام کالبد گشایی آیا در صورت در خواست مقام قضایی باز هم رضایت اولیاء دم شرط است یا خیر ؟
 
پاسخ: مراجعه به انها لازم است ولی اگر اختلاف یا امتناع کردند متابعت نظر حاکم شرع لازم است .
 

سؤال 980 : علم تشریح و کالبد شناسی انسان از رشته های بسیار ضروری پزشکی است که بدون تشریح انسان رکنی از ارکان اصلی و اساسی پزشکی حذف می شده است که بالطبع مطالعه سایر قسمت های پزشکی امکان پذیر نخواهد بود . لذا تقاضامند است نظر مبارک را نسبت به تشریح کالبد انسان اعلام فرمایید .
پاسخ: تشریح بدن مسلمان جز در مواردی که ضرورت اقتضا می کند و یا حیات جمعی از مسلمانان بر آن متوقف باشد جایز نیست و در غیر مسلمان اشکال ندارد .
سؤال 981 : آیا شکافتن قبر به منظور تشریح بدن میت برای نجات فرد متهم به قتل یا شناخت قاتل و اصولا اموری که اهمیت بیشتر از هتک حرمت است جایز است ؟
پاسخ: جایز است .
سؤال 982 : کالبد شکافی در مرگ های مشکوک برای تشخیص جرم چه حکمی دارد ؟
پاسخ: بر اساس موازین متعارف اشکال ندارد .  
ج2:
سؤال 891 - در موارد جواز تشریح مرده مسلمان، آیا دیه باید پرداخت گردد؟ در صورت جواب مثبت، این پرداخت بعهده چه کسی است؟ سبب یا مباشر؟ و این دیه متعلّق به کیست؟
پاسخ: اگر خود در حال حیات وصیّت کرده باشد، بعید نیست که دیه ساقط باشد، و اگر وصیّت نکرده این کار جایز نیست، و اگر انجام دهند، دیه به عهده مباشر است و باید آن را در راه خدا مصرف نمود و ثواب آن به میّت می‏رسد.
سؤال 892 - در مورد آموزش در صورت عدم دستیابی، مشکلات تهیه و گرانی اجساد غیر مسلمان آیا می‏توان از جسد مسلمان برای آموزش دانشجویان استفاده کرد؟
پاسخ: در صورتی که امکان نداشته باشد، که از اجساد کفار استفاده شود، در حد ضرورت می‏توان از اجساد مسلمان استفاده نمود ولی باید از اهانت نسبت به بدن آنها اجتناب شود.
سؤال 893 - برای یادگیری دقیق رشته پزشکی تشریح، اجتناب‏ناپذیر است نظر مبارک در این باره چیست؟
پاسخ: در صورتی که حفظ و نجات حال مسلمانان بر آن متوقف باشد لازم است، اگر ممکن است این عمل در اجساد کفار و در صورت عدم امکان در اجساد مسلمین انجام گیرد و سعی شود به مقدار لازم اکتفا کنند و از اهانت به بدن مسلمانان اجتناب نمایند.
سؤال 894 - تشریح بدن اهل کتاب آیا جایز است؟
پاسخ: در صورت نیاز و ضرورت اشکال ندارد. 
سؤال 895 - تشریح جسد مؤمن یا مؤمنه را در چه صورت جایز می‏دانید و در صورت جایز دانستن آیا دیه به آن تعلّق می‏گیرد؟ و در صورت داشتن وصیت مسئله چطور است ؟
پاسخ: اگر حفظ و نجات جان مسلمان متوقّف بر آن باشد و جسد کافر برای تشریح وجود نداشته باشد و میّت هم وصیّت کرده باشد در حد ضرورت اشکال ندارد و دیه هم ندارد. 
سؤال 896 - با توجّه به توسعه شهرها و تخریب قبرستانهای قدیمی آیا می‏توان از استخوانهای مکشوفه در امر آموزش استفاده کرد؟
پاسخ: با حفظ احترام و دفن آنها پس از انجام آموزش مورد نظر، اشکال ندارد.
سؤال 897 - آیا تشریح جسد جنین با انسان کامل از نظر (کار تخصصی و علمی) از لحاظ حکم تشریح متفاوت است؟
پاسخ: جسد جنین کامل با غیر جنین از نظر تشریح و احکام آن تفاوتی ندارد. 




مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.