شب یلدادرمازندران - اسفندیار زارع سنگدهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسفندیار زارع سنگدهی
اللهم عجل لولیک الفرج
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 آذر 27 توسط اسفندیار زارع سنگدهی | نظر

شب یلدا یا به زبان محلی چله شو در  زندگی مردم مازندران آیین و رسوم خاصی دارد. در این شب، زنان خانه از صبح روز آخر  پاییز خانه را برای بر پایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می کنند و در این شب حتما  برنج پخت می کنند. مردم منطقه اعتقاد دارند که این شب یک شب خوب و شادی آور است و  شگون ندارد که بی غذا باشند. در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور همجمع می شوند و با خوردن هندوانه، ماست، میوه و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خوددور می کنند. اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز درزمستان سردشان نخواهد شد. آجیل و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته،تخم هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است، هم فراموش نمیشود. برخی از خانواده ها در شب یلدا، پس از خوردن شام، برای شب نشینی شب یلدا بهخانهً خویشاوند بزرگتر می روند. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود ازهفت خانه چیزی می گیرند اگر کسی آنها را ندید و نشناخت حتما به آنچه نیت کرده اند،خواهند رسید.
در سال های نه چندان دور مردم روستاها که به بستنی یا سایر تنقلاتدر فصل زمستان دسترسی نداشتند از مخلوط کردن برف و شکر نوعی فالوده درست می کردند ومی خوردند.
خوشحال ترین افراد خانه در چله شو بچه های خانه هستند و قبل از تناولشب چره، پدر خانه لای قرآن را می گشاید و یک صفحه از آن را قرائت می کند، برایاموات خود و اهل محل از دوست و آشنا درخواست آمرزش از درگاه خداوند می کند. در اینشب، شب نشینی مفصلی برگزار می شود.
اهالی روستاهای مازندران در شادی و مراسم چلهشو، حال خانواده هایی که بر اثر وقوع اتفاقی ناراحت کننده نمی توانند در این شبشادی کنند را رعایت نموده و حتی بزرگان و بستگان درجه یک، شب چله را در این خانوادهها سپری می کنند تا بتوانند التیام بخش درد و اندوه آنان باشند. در این شب طولانیسرد و برفی و در کنار بخاری های هیزمی و کرسی های گرم، بسیاری از قول و قرارهایزندگی در بین اقوام و محلی ها تبادل نظر می شود و دراین شب بیشتر شب چره ها مثلحلوا، کیک، شیرینی و گندم برشته حاصل سلیقه و هنر زنان و دختران خانه است و بنا بهسلیقه زنان خانه شاخه ای از گل یا سبزه در سفره چله شو قرارداده می شود. بعضی ازخانواده ها جهت مبارکی چنین شبی یک بره نوزاد (ترجیحا سفید رنگ) را جهت خیر و برکتدر خانه می آورند. پیران اعتقاد دارند که در این شب زمین نفس می کشد و از این بهبعد روزها به اندازه یک جو بلند شده و شب ها کوتاه می گردد

یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را بایدجشن گرفت یلدایتان مبارک.                  




مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.